Fiscal

Canvis normatius que afecten els programes informàtics utilitzats per a la facturació de les empreses

En els darrers mesos, han sorgit dos canvis normatius que afecten de manera significativa la facturació i la gestió dels programes informàtics utilitzats per a la facturació per les empreses. Tot i que tots dos tracten temes relacionats, és important comprendre les seves diferències per evitar confusions i assegurar-se de complir amb la nova legislació.

Llei Antifrau:

El primer canvi ve de la mà de la Llei Antifrau. El Reial decret 1007/2023 va aprovar el reglament que estableix els requisits que han de complir els programes informàtics utilitzats en els processos de facturació per les empreses. A partir de juliol de 2025, el software utilitzat en aquests processos haurà d’estar homologat. Aquests programes no permetran cap tipus de modificació o anul·lació en les factures i facilitaran l’enviament automàtic dels registres a Hisenda. L’empresa podrà triar entre aquesta remissió automàtica o fer-la només a requeriment d’Hisenda.

Aquesta norma s’aplicarà a totes les empreses i autònoms, amb l’excepció d’aquells sotmesos al Subministrament Immediat d’Informació (SII) i els que no estiguin obligats a expedir factura segons el Reglament que regula les obligacions de facturació.

Les empreses que ja disposen de programes actualitzats i paguen una quota de manteniment veuran com els seus proveïdors adaptaran els sistemes per complir amb els nous requisits d’homologació.

Llei “Crea y Crece”

El segon canvi és la Llei “Crea y Crece”, que introdueix l’obligació d’utilitzar la factura electrònica com una mesura per fomentar la digitalització empresarial i com a mecanisme de lluita contra la morositat. Aquesta obligació no serà immediata. Les empreses amb una facturació superior a 8 milions d’euros hauran d’implementar la factura electrònica un any després de l’aprovació del reglament (està previst que s’aprovi durant aquest mes de setembre), mentre que la resta d’empreses disposaran de dos anys.

Departament
Fiscal i Comptable
José Antonio Peinado
Meritxell Aparici